De definitieve aanleg van de verbindingsweg A13/A16 lijkt niet meer tegen te houden, meldt GroenLinks: naar verwachting wordt volgende maand een besluit genomen

Onder de kop 'groene grenzen overschreden' uit GroenLinks kritiek en waagt zich aan een voorspelling: "Naar verwachting wordt volgende maand een besluit genomen over het ontwerp-tracé en zal medio 2016 de definitieve besluitvorming plaatsvinden, zodat de weg in 2021 opengesteld kan worden." Het heeft GroenLinks zeer verbaasd dat wethouder Fortuyn, die zich eerder aan de zijde van de tegenstanders van de huidige inpassing schaarde, onlangs plotseling verklaarde kansen te zien voor de lokale bedrijvigheid met de aanleg van de A13/A16; daarmee lijkt hij een draai te hebben gemaakt. Gezien de vele nadelen blijft GroenLinks zich verzetten tegen de manier waarop dit project wordt vormgegeven. Dat de aanleg van de A13/A16 gaat zorgen voor geluidsoverlast en een verhoogde concentratie fijnstoffen lijkt inmiddels onvermijdelijk. GroenLinks stelt daarom voor om in elk geval de maximum snelheid op de weg op 80 km vast te stellen, in plaats van de huidige plannen voor een maximum snelheid van 100 km. Het traject door het Lage Bergsche Bos wordt een landtunnel van ruim 2 kilometer, gevolgd door een tunnel onder de Rotte. Zowel aan het begin van de tunnel, nabij de Bergweg-Zuid in Bergschenhoek, als aan het eind van de tunnel, aan de andere kant van de Rotte in Rotterdam, komen tunnelmonden met geluidsschermen die 7 meter hoog (!) zijn en die zeer gezichtsbepalend zullen worden in het landschap. Het Lage Bergsche Bos zal opnieuw moeten worden ingericht: veel bomen delven het onderspit, recreatiemogelijkheden verdwijnen en er bestaat een gerede kans dat de plannen voor de extra fietspaden die eerder zijn beloofd, alsnog zullen sneuvelen. Op donderdag 25 augustus staat de aanleg van de A13/A16 weer op de agenda van de commissie Ruimte; de wethouder kan daar rekenen op een kritisch GroenLinks.