GroenLinks tekent mee en heeft kanttekeningen

Woensdag 24 oktober kwam het Zomerakkoord rond. Dit is een aantal maatregelen om de komende jaren in de gemeente sluitende begrotingen te realiseren. Met één zetel is de invloed van GroenLinks op het resultaat beperkt, maar niet nihil. Deels zijn bezuinigingen tegengehouden. Deels heeft de fractie voorbehouden bedongen op voor GroenLinks niet wenselijke voorstellen waar een raadsmeerderheid wel mee akkoord is gegaan. Een voorbeeld: Peuterspeelzalen krijgen minder gemeentelijke subsidie. Ouders moeten daardoor waarschijnlijk een hogere bijdrage gaan betalen. Bedongen is dat dit niet ten koste mag gaan van kinderen met leer- en taalachterstanden en dat het er niet toe mag leiden dat peuterspeelzalen onbereikbaar worden voor kinderen van minima.

GroenLinks constateert dat het Zomerakkoord vooral een boekhoudkundige excercitie is. De fractie mist een visie waarmee je in de toekomst kunt afwegen waar geld wel en niet naar toe gaat. Komende begrotingen mogen dan nu sluitend zijn. Een heldere lijn om volgende, bijna zeker te verwachten financiële tegenvallers op te vangen, ontbreekt.

Desondanks heeft ook GroenLinks getekend voor het akkoord. Met veel onderhandelen heeft de fractie kleine verbeteringen kunnen bereiken. Dat wil ze in de toekomst kunnen blijven doen. Met een nee tegen het akkoord nú zou dat in de toekomst moeilijk, zo niet onmogelijk worden.