In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 organiseerde GroenLinks Rijnmond op 23 februari een druk bezochte regiodag. De afdeling Lansingerland was erbij.

Meer dan 40 leden, fractieleden en bestuurders uit Lansingerland, Capelle, Zuidplas, Rotterdam, Barendrecht, Vlaardingen en Schiedam kwamen naar Natuurcentrum De Boshoek in Schiedam. Daar wisselden zij van gedachten over regionale onderwerpen met als doel een basis te leggen voor een regionaal verkiezingsprogramma. Ook was er in het ochtendgedeelte gelegenheid om bij te praten over de voorstellen van het interim-partijbestuur en de bevindingen van de commissie Van Dijk.

Om 10 uur heette de fractievoorzitter van GroenLinks Schiedam, Ed Gloudi de aanwezigen welkom. Hij nam die gelegenheid te baat ook enkele waarderende woorden uit te spreken aan het adres van de vrijwilligers van De Boshoek. Zij beheren al jaren een aantal zalen en het grootste diorama van Zuid-Holland, verzorgen tentoonstellingen en onderhouden een fraaie educatieve tuin.

Bespreking voorstellen interim-partijbestuur en commissie Van Dijk
Na de opening gaf interim-bestuurder Bart de Leede een toelichting op de voorstellen van het interim-partijbestuur en de commissie Van Dijk (zie hier en hier). De voorstellen die het interim-bestuur heeft gedaan, beogen de partijorganisatie slagvaardiger te maken en een betere afstemming tussen de verschillende fracties te bereiken. Ook de leden moeten door de voorstellen meer invloed krijgen. Het gaat ook om een duidelijke koers. Dit moet gestalte krijgen via open debat.

Bart de Leede

Men erkende dat de partij de afgelopen periode te 'eager' was geweest in haar streven deel te hebben aan de macht. Daardoor is de politieke duidelijkheid en transparantie verloren gegaan. Vanuit het publiek waren er de nodige kritische geluiden te horen. Bijvoorbeeld dat het in het verleden nogal eens ontbrak aan communicatie en samenwerking tussen lokale afdelingen en 'Den Haag'. Wat er in Den Haag gebeurt bepaalt ook in hoge mate de (negatieve) beeldvorming. Er werd zelfs gesproken van een 'onneembaar bastion'.

Reacties uit het publiek: Tessa Augustijn en Ed Gloudi

Ook waren er twijfels over het uit elkaar houden van verantwoordelijkheden, met name bij de functioneringsgesprekken. Waarschuwingen klonken er voor al te veel procedureel 'geneuzel'.
Maar voor alles overheerste de vraag hoe de slag naar de kiezer gemaakt kon worden. Men was het er over eens dat we niet alleen naar onszelf en de leden moeten kijken. We moeten vooral uitstralen dat GroenLinks een partij is die ergens voor staat.

'Kaartspel' en deelsessies
De regiodag kunnen we beschouwen als een concrete aanzet daartoe.
Na afsluiting van het levendige debat volgde het regionale programma van de dag. Centraal stonden de vragen wat ons binnen de regio bindt en op welke punten we kunnen samenwerken. Wegen en OV verbinden gemeenten en regio's. Luchtkwaliteit is een onderwerp dat zich niets van gemeentegrenzen aantrekt. En als het gaat om zaken als wonen, werken, cultuur en recreatie, bestaan er steeds meer dwarsverbanden binnen de regio.
Het is daarom dat we niet kunnen volstaan met het louter kijken naar lokale belangen, maar deze ook in een bredere context moeten bezien. De vraag was welke onderwerpen in aanmerking komen voor zo'n benadering.
Om de deelnemers op weg te helpen had de voorbereidingsgroep ruim 100 onderwerpen uitgezocht en hier kaartjes van gemaakt. Iedere afdeling mocht vijftien onderwerpen kiezen die het meest aanspraken en naar hun oordeel bijzonder geschikt voor samenwerking waren. Deze zouden we tijdens de middag verder bespreken in een aantal deelsessies. De uitkomsten hiervan dienden als opzet voor een Rijnmondprogramma en als uitgangspunt voor verdere acties en inzet van middelen.

de 'kaarttafel'

De keuze van onderwerpen leverde, zoals verwacht, de nodige discussie en hilariteit op. De onderwerpen liepen uiteen van 'luchtkwaliteit' tot 'voetbalvrouwen' en van 'burgerkracht' tot 'zwarte piet'.

Nadat alle afdelingen hun keuzen hadden gemaakt bleken toch vooral de 'typische' GroenLinkse onderwerpen de overhand te hebben:
• groene economie (6)
• stadslandbouw (5)
• luchtkwaliteit (5)
• zonne-energie collectieven (4)
• fietsparkeren (4)
• fietssnelwegen (4)
• A13/16 (4)
• burgerkracht (4)
• armoede (3)
• ov-tarieven (3)
• cradle-to-cradle (3)
• bereikbaarheid (3)

de afdeling Lansingerland maakt haar afwegingen: Margreet Smit-van der Burg, Mariet Claessens en Ivana Citterbartova (vlnr)

discussie binnen de afdeling Schiedam

Na de lunch stonden deze onderwerpen centraal in vijf deelsessies waarop de volgende overkoepelende thema's aan de orde kwamen:
• verkeer en vervoer
• sociaal
• groen en milieu
• groene economie
• cultuur en samenleving

Na afloop volgde een ko rte terugkoppeling uit de werkgroepen met concreet gemaakte afspraken of voorstellen. Zo werd o.a. voorgesteld om dit jaar het fietsnetwerk te inventariseren en te koppelen aan een fietsestafette. Ook een inventarisatie van de verschraling van het openbaar vervoer staat op het programma. Op sociaal gebied willen we de mogelijkheden van zelfredzaamheid en lokaal initiatief verder verkennen. En we gaan op zoek naar concrete voorbeelden van 'Groen Werkt'. Luchtkwaliteit en gezondheid zijn belangrijke thema's, evenals de aantasting van de groene ruimte en de terechte zorg van de burgers over de aantasting van het weinige natuur- en recreatiegebied dat er nog te vinden is in onze dichtbevolkte en bebouwde regio. Tenslotte staat het thema 'Een stad om van te genieten' op het programma.

Peter Jan de Werk geeft een terugkoppeling van de sessie 'groen en milieu'

Als laatste stond een bijdrage op het programma van Cerian van Gestel (campaigner van het landelijk bureau) die, behalve om de sfeer te proeven, vooral kwam om de behoeften op lokaal (en in dit geval regionaal) niveau te inventariseren. Zij verwees onder andere naar GLweb waar veel informatie te vinden is over de komende campagnes en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn. Deze site is bedoeld voor actieve leden en om toegang te krijgen moet men wel een account hebben. Verder attendeerde zij op de datum van 6 april. Op deze dag moet het landelijk rompprogramma verschijnen en staat ook de bijeenkomst 'Zin in 2014' in Utrecht gepland voor alle actieve leden die zich met de campagne gaan bezighouden.

De middag werd besloten met het voornemen in juni weer bij elkaar te komen en de vorderingen te bespreken. De deelnemers konden terugkijken op een dag waarin op een constructieve manier is gedacht en samengewerkt. Ed Gloudi sprak van 'een positieve en open sfeer' die het gevoel gaf dat we de negatieve beeldvorming over GroenLinks omdraaien en met vertrouwen kunnen toewerken naar 2014. De middag werd afgesloten met een hapje en een drankje. Daarbij is op initiatief van Peter Ras uit Capelle de LinkedIn-groep 'GroenLinks Rijnmond' opgericht. Doel van deze groep is om het makkelijk te maken iets bespreken met (actieve) GroenLinks leden uit het Rijnmond-gebied en te zien welke 'Skills' we in deze groep hebben.