Ivana Citterbartova

Fractie secretaris, Burgerraadslid

Ivana is jurist Europees en aanbestedingsrecht, burgerraadslid voor GroenLinks Lansingerland

Omdat ik meer voor GroenLinks wilde betekenen dan alleen lid zijn op papier, begon ik mij negen jaar geleden actiever in te zetten bij de lokale afdeling. Eerst als lid van bestuur, en vanaf 2010, nadat GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraadsverkiezingen een raadszetel had gewonnen, als raadslid. Deze eerste periode was er één van heel veel leren en duidelijk maken waar wij in de gemeente voor staan maar nu zijn we een stabiele factor in de Raad.

We leven in een gemeente ingeklemd tussen een lawaaierig spoor, een drukke provinciale weg en een steeds drukker vliegveld en daarom moeten we ervoor zorgen dat het groene karakter, dat nog steeds kenmerkend is voor Lansingerland, niet verder wordt aangetast. Maar we moeten meer doen om de klimaatverandering een halt toe te roepen en daarvoor moeten we van het gas los, meer afval scheiden en het oprichten van zonneparken. Dat zijn grote dingen die wij in ons eentje niet voor elkaar kunnen krijgen, en waarvoor we anderen moeten zien te overtuigen.

Als een van de kleinste partijen in de oppositie heb je het niet makkelijk. Toch lukt het regelmatig om voorstellen met een duurzame invalshoek aangenomen te krijgen. Zo is de gemeenteraad en het college van B&W een reeds jaren geleden digitaal gaan werken: dat bespaart maandelijks bergen papier en liters inkt. We hebben er voor gezorgd dat het college bij elk besluit dat hij neemt, goed moet nadenken over de bijdrage aan het milieu en duurzaamheid.

Het gaat stapje voor stapje, maar wel in de goede richting.